sobota 12. ledna 2008

SATELITNÍ DIGITÁLNÍ PŘIJÍMAČ

SATELITNÍ DIGITÁLNÍ PŘIJÍMAČ a jeho využití.
doc. Arnošt Katolický, AKA MONITOR,
www.akamonitor.cz( pozn.: článek má charakter případové studie, není určen odborníkům, ale laikům, kteří se, podobně jako já, budou rozhodovat „zda do toho jít či ne“.)
Satelitní televize není dnes nic nového. Před léty jsem si nainstaloval analogový tuner, který mi přes ASTRU několik let nabízel pěknou řádku volně dostupných zahraničních programů. V závěru roku 2007 jsem se rozhodl pro inovaci. Na webu mne zaujala nabídka externího digitálního satelitního tuneru ( DVB-S tuneru ) od firmy Pinnacle, konkrétně modelu Pinnacle PCTV SAT PRO 450e připojitelného přes USB 2.0 k počítači. Hledal jsem co nejpřímější cestu spojující můj notebook s obsahem volně dostupných zahraničních satelitních TV programů, se snadnou možností jejich následného zpracování na notebooku. Lákala mne velmi slibná a garantovaná kombinace Pinnaclovského HW a SW. A nebyla to ani tak hardwarová výbava tuneru ( kromě možnosti USB výstupu ), jako nezvykle bohatý a kvalitní software firmy Pinnacle, který je součástí dodávky.
Upravil jsem satelitní anténu pro digitální příjem, připojil tuner k notebooku ( přes USB 2.0 ) a k satelitní anténě, nainstaloval jsem základní část softwaru a s napětím očekával, co mi předvede ten zázrak moderní techniky. Jenže nastaly potíže.
Především jsem si při přestavbě hnul s anténou. Navíc se ukázalo, že instalace sw není tak jednoduchá jak by se mohlo zdát. Kombinace obou faktorů mi ztížila cestu vpřed. V ten moment jsem neměl funkční diagnostický nástroj pro citlivé seřízení antény v poměrně složitých místních podmínkách ( vracet se k analogovému tuneru, který by mi mohl pomoci, jsem nechtěl ). Kontaktoval jsem řadu známých, o kterých jsem věděl, že mají vztah ke komunikační a výpočetní technice a žádal je o radu. Navštívil jsem odbornou montážní a obchodní firmu zabývající se satelity.
Průzkumem, jsem zjistil několik poznatků, které mne vedly k sepsání tohoto pojednání na téma zkušenosti s instalací a s využitím digitálního satelitního tuneru. Patří sem zjištění, že:
- řada lidí o funkčních možnostech digitálního satelitního tuneru ví jen málo nebo vůbec nic,
- řada uživatelů tohoto typu zařízení nepátrá a tudíž často vůbec neví o řadě snadno dostupných možnostech tuneru, které zpříjemňují uživateli život,
- běžně dostupná technická literatura oblast digitální satelitní TV pokrývá minimálně,
- na českém webu lze sice nalézt několik cenných článků věnovaných základům digitální satelitní TV, praktické poznatky a zkušeností obsahují většinou diskusní fóra, které řeší jednotlivé problémy a formulace dotazu adresovaného do těchto konferencí vyžaduje určité výchozí znalosti,
- odborné obchodní a zejména montážní firmy ochotně převezmou zakázku, s předáváním zkušenosti a s bezplatným poradenstvím pro laika se nemohou zdržovat.
Rozhodl jsem se přerušit svoji snahu o zvládnutí externího USB tuneru na pozdější chvíli a zakoupit jednoduchý digitální satelitní ( klasický ) tuner pro připojení k TV. Vybral jsem tuner za 1200,- Kč. Získal jsem tím:
- diagnostický nástroj pro citlivé nastavení satelitní antény pro pozdější využití s výše uvedeným externím USB tunerem,
- úsporu peněz za práci montážní firmy, která si, v případě objednání, za seřízení antény v náročných místních podmínkách řekla o téměř tisíc korun.
- šanci „osahat“ si (klasický) digitální satelitní tuner a možnosti jeho využití pro příjem volně dostupných satelitních TV programů a radia a doplnit si tak, aspoň částečně, chybějící znalosti, které by mi následně umožnily plnohodnotné využití uvedeného externího tuneru připojitelného přes USB 2.0 k mému notebooku,
- současně jsem získal digitální satelitní tuner, který mohu využít s klasickou televizí ( bez využití PC/NB ).
Vybral jsem digitální satelitní přijímač určený pro příjem volných, nekódovaných programů (Free To Air). Přijímač je plně kompatibilní se standardem DVB ( Digital Video Broadcasting ).
Jak jsem postupoval při výběru přijímače?
Výběr pro mne nebyl snadný vzhledem k aktuálním znalostem oboru ve chvíli výběru. Při výběru jsem zejména sledoval splnění následujících parametrů a funkcí:
- Plnou kompatibilitu se standardem DVB-S
- Frekvenční rozsah vstupního tuneru 950-2150MHz
- Možnost příjmu televizního i rozhlasového satelitního vysílání
- Evidenci seznamu programů samostatně pro TV a Radio.
- Dostatečnou kapacitu pro seznam televizních a rozhlasových stanic
- EPG s českou diakritikou
- Funkce časovače pro nastavení nahrávky - Timer
- Možnost založení favoritních seznamů programů
- Možnost listování a změn v seznamech programů
- Možnost automatického i manuálního vyhledávání programů
- Splnění podmínky 4:3 a 19:9 formáty obrazu
- Ovládací menu (OSD) v češtině
- Teletext s českou diakritikou
- U konektorů jsem vyžadoval:
- 2x SCART (RGB, CVBS)
- 2x RCA/Cinch audio out Levý + Pravý kanál
Navíc jsem získal:
Poté, co jsem se s přijímačem seznámil a zvýšil jsem svoje know-how, jsem postřehl další více či méně významné parametry a funkce instalovaného přijímače:
- Upgrade SW a Editace programů přes SCART adaptér
- Podpora kombinace obrazu a menu
- Ovládací menu (OSD) vícejazyčné
- Manuální vyhledávání podle parametrů programu
- Digitální audio výstup Dolby Digital AC3 kompatibilní
- Analogové zvukové výstupy pro domácí kino
- Podpora pro různé jazykové verze zvukového doprovodu
- Podpora pro různé jazykové verze titulků (DVB-S subtitles)
- Editace názvů a pořadí stanic v seznamech
- Možnost volby: Audio Stereo / Left / Right / Mono
- Možnost vytvořit až 8 favoritních skupin Tv/radio stanic
- Časovač na 8 událostí s přímým vstupem z EPG a nebo s manuálním nastavením hodnot.
- Rodičovský zámek
- 2 vestavěné televizní hry (Tetris, Othello)
Skutečnost u konektorů:
2x SCART (RGB, CVBS)
2x RCA/Cinch audio out Levý + Pravý kanál
2x F LNB anténní vstup + smyčkový výstup
1x Digitální audio výstup koaxiální
Při hodnocení variant přijímače jsem kladl důraz na parametry ovlivňující uživatelský komfort ( priority ):
- Automatické vyhledání satelitního vysílání
- Jednoduché, přehledné ovládání
- Ovládací menu (OSD) v češtině + vícejazyčné
- EPG + Teletext v češtině- 2x SCART (RGB, CVBS)
Pokud jde o Elektronický přehled pořadů (EPG), zjistil jsem s potěšením možnost více úrovní volby zobrazení zvoleného přijímače:
- Aktuální přehled až 5 stanic na jedné obrazovce
- Detail vybraného pořadu
- Přímý vstup z EPG do časovače DVB
Teletext nabízí kapacitu 1000 stran, je dostatečně rychlý, umožňuje přímým přístupem k podstránkám a zobrazení skrytých titulků z teletextu.
Editor nastavení přijímače umožňuje vytvoření uživatelského a defaultního nastavení přijímače. V případě zásahu do nastavení přijímače lze tento uvést do původního stavu jednoduchým vyvoláním továrního nastavení, to znamená, že přijímač je nastaven jako při instalaci.
Podpora a dokumentace na webu dodavatele
Ocenil jsem, že na webu dodavatele zvoleného přijímače jsem našel k dispozici následující soubory:
- Návod k obsluze
- Poslední verze S/W pro upgrade přijímače - po stisku ikony se otevře stránka s postupem upgrade a potřebnými soubory. Upgrade se provádí přes TV Scart přijímače pomocí UpgradeKitu
- Editor programového nastavení je součástí Download CD. Provádí se přes TV Scart přijímače pomocí UpgradeKitu
Čeho jsem dosáhl?
- s pomocí jednoduchého a levného tuneru se mi podařilo, ve velmi ztížených místních podmínkách, během pár minut, seřídit satelitní anténu ( intenzita signálu 90%, kvalita signálu 75%),
- bez problému, s využitím jednoduché tištěné příručky a cca 2 hodin experimentování, jsem zvládl většinu nabídek snadno pochopitelného MENU,
- vytvořil jsem si katalog ( databázi ) nabízených volných TV a radiových programů,
- roztřídil jsem vybranou podmnožinu nabízených programů do 8-ti skupin oblíbených programů, což výrazně usnadňuje volbu programů,
- bez jakýchkoliv problémů jsem propojil tuner s DVD/HD videorekordérem a přes rekorder s televizí (starou více než 10 let ), využil jsem 1 SCART ( ze 2 dostupných ) na tuneru a 2 SCARTY na videorekordéru.
Možnost samostatně nainstalovat a prakticky experimentovat s jednoduchým a levným digitálním satelitní přijímačem mi umožnilo:
- vytvořit si základní předpoklady pro pokračování v experimentech s externím USB 2digitálním satelitním tunerem,
- získat kvalitní přístup k volně dostupným satelitním TV programům,
- získat potřebné základní know-how v oblasti využívání digitální satelitní TV.
Bezpochyby existují i jiné – možná přímější – cesty k cíli, který jsem si na začátku stanovil. Přesto, že mne mé povolání nutilo celý život studovat, považuji praktickou zkušenost za nenahraditelnou. Volba satelitního přijímače je pro zájemce o satelitní příjem prvním krokem, který rozhoduje o budoucích možnostech rozšiřování a skladbě sledovaných televizních a rozhlasových satelitních programů. Uživatel se v této fázi musí rozhodnout, zda vystačí ( jako já ), s přijímačem pro příjem volných programů (FTA- Free to Air). V opačném případě musí zvolit přijímač pro příjem kódovaných programů. Přijímač FTA není možné následně rozšířit o dekódovací moduly, které by umožnili přijímat kódované programy. FTA přijímač si uživatelé pořízují především jako doplněk ke stávajícímu příjmu klasické - pozemské televize, který jim umožní sledovat stovky volně vysílaných programů (TV a Radio - převážně v cizím jazyce). Je využíván v kompletu pro příjem jedné nebo více družic.
Na závěr opakuji, že jsem případovou studii napsal vysloveně pro ty návštěvníky mého portálu, kteří, podobně jako já, zatouží po inovaci a hledají zkušenosti. Jsem si dobře vědom toho, že nejde o komplexní odborné pojednání, které by muselo zahrnovat mnohem širší problematiku a odborně zdatnějšího autora.
Zkušenostem s využitím externího digitálního satelitního tuneru připojitelného k PC/NB přes USB, věnuji samostatný článek.
12. ledna 2008.
www.akamonitor.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat